Marko Marković

Za korak ispred svih

Tim iskusnih konsultanata u Egzakta Advisory sarađuje sa klijentima na njihovim najambicioznijim projektima, pomažući im da ostvare svoje ciljeve...

Marko Marković

Partner


Mi pomažemo kompanijama da realizuju svoje najambicioznije projekte i izgrade nove mogućnosti. Međunarodna praksa i metodologije začinjena je lokalnom ekspertizom. Osnovu tima čine izuzetno iskusni konsultanti, koji nesebično dele znanja s pažljivo selektovanim mladim kolegama, pa tako verujem da Egzakta Advisory danas ima možda i najkompletniji tim na tržištu. Firmu gradimo strpljivo i temeljno, bez obzira što smo najbrže rastuća konsalting kompanija u Jugoistočnoj Evropi. Zahvaljujući našem jedinstvenom pristupu možemo da se pohvalimo projektima i prihodima iz menadžment konsaltinga koji staju rame uz rame s najvećim kompanijama sveta.
Gospodine Markoviću kako je tekao put vaše razvojne karijere do momenta osnivanja Egzakta Advisory konsultantske kompanije?
Moj prvi susret s konsaltingom je bio sasvim slučajan, jer sam već posle 3 godine nakon završenog fakulteta i rada u kompaniji koja se bavila izgradnjom i investicijama u građevinarstvu sa 28 godina postao direktor razvoja. Tragajući tada za dodatnim znanjem, otišao sam na promociju knjige jednog od u to vreme najuticajnijih konsultanata. Na kraju te sesije postavio sam nekoliko pitanja autoru i tada se desila prekretnica u mojoj karijeri. Nakon promocije mi je prišao autor, pitao me čime se bavim i kao grom iz vedra neba ponudio posao za jednu od 10 najboljih konsultantskih kompanija na svetu –A.T. Kearney. Tako je počeo moj karijerni razvoj kao konsultanta. Za nekoliko godina sam prošao kroz desetine projekata u različitim industrijama, od bankarstva i finansija, preko telekomunikacija do FMCG kompanija i proizvodnje i to u različitim funkcionalnim oblastima kao što je strategija, operativa, prodaja, nabavka, IT, logistika, planiranje itd. Radio sam na projektima u različitim zemljama regiona i Evrope, što je naravno podrazumevalo dosta putovanja i malo vremena za porodicu, pa sam 2010. prihvatio ponudu jedne od najvećih banaka u Srbiji za mesto u izvršnom odboru gde sam bio zadužen za operacije (COO). To mi je donelo jedno potpuno novo iskustvo, jer sam iz uloge koja daje savete i „crta“ kako nešto treba da se uradi, prešao u ulogu onog koji to treba i da sprovede. Bilo je to sjajno iskustvo iz koga sam puno naučio o menadžmentu i to u onoj osnovnoj definiciji. Nakon 5 godina dobio sam poziv jednog od najvećih telekomunikacionih operatera u regionu i postao deo njihovog tima takođe na poziciji COO-a. Tokom tri godine upeo sam da postavim organizaciju za oko 1.000 ljudi, kao i da organizujem operativne poslove što je rezultiralo velikim rastom kompanije. Ipak, ljubav prema konsaltingu je prevladala, kao i moja dugogodišnja želja da napravim jednu pravu menadžment konsalting kuću u Srbiji. I tako smo krenuli. Pre dve godine nas je bilo troje, a danas naš tim broji 20 menadžment konsultanata, čime mogu da se pohvale samo najveće konsultantske kuće koje rade u našem regionu.
Kako biste našim čitaocima i Vašim potencijalnim klijentima predstavili Vašu konsultantsku kompaniju?
Međunarodna praksa i metodologije začinjena je lokalnom ekspertizom. Osnovu tima čine izuzetno iskusni konsultanti, koji nesebično dele znanja s pažljivo selektovanim mladim kolegama, pa tako verujem da Egzakta Advisory danas ima možda i najkompletniji tim na tržištu. Firmu gradimo strpljivo i temeljno, bez obzira što smo najbrže rastuća konsalting kompanija u Jugoistočnoj Evropi. Zahvaljujući našem jedinstvenom pristupu možemo da se pohvalimo projektima i prihodima iz menadžment konsaltinga koji staju rame uz rame sa najvećim kompanijama sveta. Razlog tome je što klijenti prepoznaju da saradnjom s nama dobijaju uslugu koja se po kvalitetu ne razlikuje od „velikih“ uz to da je naša prednost dobro poznavanje lokalnog tržišta, kulture, odnosa, ekosistema itd. Svakog klijenta posmatramo kao partnera i podjednako posvećujemo pažnju i „velikim“ i malim klijentima. Nemamo predefinisane projekte, nemamo modele, svaki klijent je poseban i za njega se sve radi od početka. U prilog tome da ovakav pristup klijenti i te kako umeju da cene, govori i činjenica da više od pola naših projekata u toku godine dolazi od klijenata koji su već sa nama radili, a sada imaju novu oblast za koju im je potrebna pomoć. Kako nam je veoma važno zadovoljstvo klijenata često u ugovore stavimo i „satisfaction fee“ koji znači da deo cene klijent plaća samo ako je zadovoljan. S ponosom mogu da kažem da do danas nismo imali nijednog klijenta koji nam nije platio satisfaction fee.
Na koji način pomažete kompanijama da realizuju svoje najambicioznije projekte i izgrade nove mogućnosti?
Ukratko: znanjem, posvećenošću, matematikom. Konsalting je, iako to tako ne izgleda, vrlo egzaktna kategorija. Projekti se rade po relativno jednostavnoj strukturi: hipoteza – istraživanje – analiza podataka –nalazi – zaključak – preporuka. To praktično znači da svaki klijent dobija od nas preporuke šta treba da uradi da bi postigao cilj definisan hipotezom. Čak i kada radimo projekte strategije u našim preporukama se uvek nalazi plan implementacije s tačno definisanim aktivnostima koje treba sprovesti. Pojedinim klijentima pomažemo i u implementaciji, ali ima i klijenata koji se odluče da sami sprovedu mere. Svakako smo tu da ispratimo naše klijente do konačnog rezultata.
A sada nam dajte i neka predviđanja. Da li je ovo kraj sveta kakav znamo? Da li je ova kriza dovela svetsku ekonomiju u novo „ledeno doba“ ili ćemo se oporaviti i brzo nastaviti tamo gde smo stali početkom 2020. godine?
Mi smo tokom prvog talasa pandemije, još u martu napravili analizu uticaja korona virusa na ekonomiju i dali naše viđenje situacije. Razvili smo tada 4 scenarija: Osnovni, Pozitivan, Mračni i kako smo ga tada nazvali potencijalni novi osnovni scenario koji je zavisio od toga da li će se virus vratiti na jesen ili neće. Nažalost, vratio se. Po ovom scenariju, iako je većina zemalja morala da primeni restriktivne mere, upravljanje krizom je lakše zbog iskustva iz proleća. Dalja je pretpostavka da će se virus vratiti pod kontrolu do aprila sledeće godine, nakon čega će doći do oporavka celokupnog društva, pa i ekonomije. U ovom slučaju privredni oporavak bi zapravo bio „u obliku slova W“, a većina ekonomija će se vratiti na nivo pre krize do trećeg kvartala 2021. godine. Naravno, ostaje da se vidi da li će se pandemija, a time i produbljivanje krize zaustaviti do leta. Povratak na staro se više nikada neće desiti. Promena načina rada, naročitu u segmentu proizvodnje i lanaca snabdevanja, nova geopolitička situacija i vraćanje nekih industrija i do 30 godina unazad je nažalost nova realnost kako je danas zovu. Prognoze nisu optimistične, ali raduje to što imamo stabilan bankarski sektori i pojačanu aktivnost private equity fondova. To znači da baza za „povratak“ ekonomije postoji, ali će se naravno kapital malo drugačije rasporediti. Kao i u svemu u životu, i ova situacija će imati svoje gubitnike i dobitnike.
Po Vašem mišljenju kada i kako ćemo se potpuno oporaviti? Koliko su Srpske kompanije svesne da će ih kriza teško pogoditi i da li su spremne da odreaguju?
Prema istraživanju AmChama koje je sprovedeno sredinom godine domaće kompanije su vrlo svesne situacije u kojoj se nalaze i očekuju probleme u poslovanju. Najveći izazov trenutno im predstavlja organizacija rada i upravljanje ljudima. Naravno, smanjenje mogućnosti putovanja utiče na veliki broj kompanija, posebno u turizmu, ali i drugim industrijama koje su povezane sa stranim partnerima i kupcima poput logistike i distribucije, IKT, zdravlja i farmacije, dok je prodaja na terenu posebno pogođena ograničenim mogućnostima putovanja. Oporavak ne treba očekivati brzo, naročito za najpogođenije industrije, ali uz dobru pripremu, reorganizaciju i mere štednje kompanije mogu da prođu kroz ovu krizu. Napominjem da će preživljavanje za neke biti jako teško.
Kako kompanije da se pripreme za predstojeće izazove? Koliko im Egzakta Advisory konsultantska kompanija kao iskusan i pragmatičan partner s razumevanjem lokalnog tržišta koji može pomoći u rešavanju problema?
Kao što sam već i pomenuo, Egzakta Advisory svoj rad zasniva na metodologijama i matematici. U ovom slučaju kroz detaljnu analizu i pripremu aktivnosti kompanijama savetujemo da obavezno predvide scenarije i budu spremne da reaguju, da obezbede stabilizaciju finansijske likvidnosti, pređu na digitalne kanale i pripreme se za novi početak. Takođe, jako je važno da obezbede efikasnu komunikaciju, ali i da iskoriste mogućnosti koje otvara kriza.
Jedan od mnogobrojnih saveta stručnjaka je da se pređe na digitalne kanale. Koliko Egzakta može da pomogne kompanijama u potpunoj pri implementaciji digitalizacije, kako sa strateškog, tako i sa operativnog aspekta?
Digitalizacija je u osnovi svih naših projekata. Kada se priča o digitalizaciji, obično prvo što vam pada na pamet bude veb, društvene mreže, mobilni telefoni… Ali digitalizacija je po mom mišljenju možda čak i važnija u segmentu internih procesa kompanije i načina rada. Efikasnost poslovnih procesa danas direktno zavisi od digitalizacije tih procesa. Naš pristup digitalizaciji kreće uvek od nečega što zovemo digitalna dijagnostika stanja, gde sagledavamo na kom nivou razvoja u pogledu digitala se nalazi kompanija, kako interno, tako i eksterno. Zatim koristeći naše znanje, uz uvid u globalne trendove i studije slučaja zajedno s klijentima definišemo njihovu digitalnu strategiju iz koje proizilazi i akcioni plan u vidu grupe projekata koje treba implementirati da bi se krenulo u digitalnu transformaciju. Mi u Egzakti verujemo da digital nije više mogućnost već obaveza svake kompanije, jer zastareli „analogni“ poslovni modeli jednostavno više nisu dovoljni za uspešno poslovanje.
Ova kriza će se u jednom trenutku zaustaviti. Kako da se pripremimo za novi početak?
Sigurno je da će se zaustaviti i da će dan posle sutra doći. Bitno je da ga dočekamo spremni da najbolje iskoristimo raspoložive mogućnosti rasta. Da, rasta, jer posle svakog pada ide rast. Ako predviđanja Svetske banke budu ostvarena, svetska privreda će nakon velikog pada imati vrtoglav rast da bi se vratila na staro. Bez obzira na to kada će se to desiti, treba biti spreman. Klijentima savetujemo da svakako u svoju strategiju za odgovor na krizu uključe detaljan plan povratka koji pokriva niz imperativa, uključujući marketing i ponovno angažovanje kupaca, ponovno pokretanje postrojenja, prilagođavanje kapaciteta, komunikaciju zaposlenih i ponovno pokretanje kompletnog sistema. Stava sam da krizu uvek treba posmatrati kao priliku. Iako će poslovni rezultati verovatno patiti tokom narednih nekoliko kvartala, pojaviće se brojne mogućnosti.
Šta je ono po čemu se Egzakta izdvaja od drugih konsultantskih kompanija i da li ste vi idealan partner svake kompanije, bilo ona mala Ili velika?
Piter Druker, čuveni konsultant, profesor i guru menadžmenta kaže: „Kultura jede strategiju za doručak“. Misli se naravno na korporativnu kulturu. Zato je Egzakta od samog početka, pored naravno jasno definisane strategije da budemo među najbolje tri menadžment konsalting kompanije u regionu (a nismo daleko), mnogo investirala u kulturu. Veoma nam je bitna atmosfera, uzajamna podrška, učenje, mentorstvo, poštujemo različitost, privatnost, slobodno vreme. Verujemo da su ljudi naš jedini resurs i tako smo postavili i korporativnu kulturu. Sve ovo što savetujemo svojim klijentima gajimo u našoj kompaniji. Druga stvar koju smo već negde pomenuli je da mi svakom klijentu pristupamo sa „made to measure“ pristupom. Svako je poseban, jedinstven, ima svoje specifičnosti i svako rešenje se prilagođava baš tom klijentu.
Egzakta Advisory je jedinstvena i moderna konsultantska kompanija fokusirana na strategiju, tehnologiju i transformaciju poslovnih operacija. Ko čini tim vaše kompanije?
Egzakta je skup profesionalaca gde svako ima svoju vrednost i ulogu, ali prava vrednost dolazi iz grupe koja deli zajedničke vrednosti i istu kulturu. Osnov kompanije čine tri partnera, svaki je zadužen za određeni segment poslovanja i to u tri osnovne zone odgovornosti: Menadžment konsalting, finansijski konsalting i razvoj poslovanja. Nemam sada dovoljno prostora da pomenem svakog člana našeg tima, ali bih napomenuo da je svako od njih izuzetno važan šraf u našoj mašineriji. Jako smo pažljivi prilikom selekcije zaposlenih, pa pored znanja i želje za učenjem tražimo od naših konsultanata i da pokažu kreativnost, preduzetnički duh, ali i kolegijalnosti pripadnost timu.
I za kraj, koji bi to bio savet koji biste dali kompanijama za narednu godinu?
Mislim da sam im u prethodnim odgovorima dao dovoljno „materijala“ za razmišljanje. Ja bih ovde samo završio uz citat jedne od meni omiljenih pesama: „Izađi i bori se, u ovom mestu nema mesta za jednog od nas“ misleći ovde na krizu naravno, ne na konkurenciju, mada…