eSport, moda ili budućnost? Učestalo pitanje današnjice, i generalno aktuelna tema u svetu investicija i biznisa. Ali, da se vratimo korak unazad, od toga kako je nastala evolucija organizovanog elektronskog takmičenja u video igricama. Počeci eSporta, datiraju još iz 1971. godine, kada je grupa studenata na Stamford Univerzitetu održala takmičenje u jednoj od prve video igre Spacewar. Danas, 50 godina kasnije ako posmatramo razvoj eSporta možemo identifikovati brojne faktore koji su uticali na eksploziju prihoda i investicija.
Primera radi, eSport tržište kao jedan od ključnih segmenata gaming industrije, je u 2020. godini dostiglo vrednost od 1,1 milijardi dolara sa planiranim rastom do 1,6 milijardi dolara u 2023., uz pozitivan uticaj na sve učesnike tržišta. Ko čini ovaj sveobuhvatan ekosistem? Pre svega, fanovi koji prate uživo ili online takmičenja i bodre svoje timove/igrače. Samo u 2020. zabeležen je broj od 495 miliona globalnih gledaoca što pozicionira eSport čak ispred nekih od važnijih bejzbol utakmica u Americi. Takođe, veliki apetit sponzora iz različitih industrija je podstaknut popularizacijom ovog načina zabavljanja, pogotovo činjenicom da skoro polovinu fanova čine osobe uzrasta između 10 i 35 godina, takozvana „nevidljiva“ generacija koja živi bez tradicionalnih medija (TV, radio, novina). Međutim, stubove ovog ekosistema čine vlasnici igrica, organizatori događaja i timovi/igrači koji zapravo učestvuju u kreiranju sadržaja elektronskih takmičenja, stvarajući trendove koji se uspešno godinama unazad integrišu u globalnu kulturu. eSport je u velikoj meri pogodio ovu stratosferu zbog društvene komponente strimovanja igara uživo. Platforme za striming specifične za video igre, poput Twitch-a i YouTube Gaming-a, pružaju fanovima direktnu vezu sa igračima i timovima, dok je više popularnih društvenih mreža omogućilo da te veze napreduju. Interesantan podatak koji nam govori zapravo o popularnosti platformi i eSporta su sati provedeni gledajući eSport aktivnosti, koji su u prvom kvartalu 2021. godine na Twitch-u iznosili čak 6,3 milijarde sati gledanja. Samom popularizacijom eSporta, baš kao i u tradicionalnim sportovima, esportski timovi/igrači dobijaju vlasnike, franšize, ugovore o sponzorstvu, novčane nagrade od osvajanja turnira i još mnogo toga - sve doprinoseći njihovoj ukupnoj proceni, koja za najplaćenijeg igrača na svetu iznosi 7 miliona dolara.
Neosporno je da se ovakav jedan trend, brzo širi planetom. Zamislite samo koliko puta ste čuli da se deca „ne skidaju“ sa računara ili mobilnih telefona, dok roditelji i ne znaju šta to tačno oni gledaju. U velikom broju slučajeva to je gaming ili eSport, što predstavlja jedan od prvih znakova da je eSport među nama. Kod nas postoje nekoliko organizacija koje se bave razvojem i približavanjem ovih trendova Srbiji, ali dva faktora koja će uticati na rast eSporta su sigurno regulatorno okruženje i rast investicija (kapitalnih ili sponzorstva). Jedni od najvećih izazova na tržištu eSporta su nedefinisani regulatorni okviri, poput neregulisanih statusa eSport igrača koji se ne vode kao profesionalni sportisti i koji se suočavaju sa konfuzijom oko plaćanja poreza. U ovom segmentu, učešće i volja države za razvoj eSporta i gaming industrije je od velike važnosti. Uzmimo primer Poljske, koja je u samo par godina uspela da istakne gaming zajedno sa eSportom kao nacionalni brend. Na taj način Poljska je uspela da razvije svoje manje gradove u eSport domaćine, kao i da otvori put ostalim segmentima kao što su, obrazovanje i nove poslovne pozicije u sferi izrade hardvera/softvera. Stvaranjem sigurnog okruženja, država će podstaći brojne inovacije i investicije kao alate za ulazak na tržište. Danas postoje brojni venture i private equity fondovi koji ulažu u eSprot, kao i poznate ličnosti poput fudbalera David Bechkam-a i košarkaša Michael Jordan-a. Jasno je da ko prvi uskoči u voz brzorastuće industrije eSporta, tj. bude „first mover“, u Srbiji će ostvariti krucijalnu konkurentsku prednost i pridobiti najveći tržišni udeo našeg regiona. Ali, za početak jako je bitno biti svestan šta je zapravo eSport, kao i kontinuirano pratiti trendove dinamične industrije kako bi se investiralo na pravom mestu u pravo vreme i došlo do željenih ishoda.