Marko Marković

Nastojimo dalje da se razvijamo

U oblasti menadžment konsaltinga i poslovnih rešenja, kao i da se proširimo van Jugoistične Evrope...

Marko Marković

Partner


Egzakta nudi širok spektar usluga koje obuhvataju Go-to-Market strategiju, IT strategiju kao i digitalnu transformaciju. Koje su najčešći problemi koje morate rešavati?
Egzakta je osnovana kao kompanija za menadžment konsalting visokog kvaliteta sa širokim spektrom stručnosti i usluga za svoje klijente iz različitih industrija. Tržište je prepoznalo menadžment konsalting kao moćnog partnera za buduću stabilizaciju i rast. Jugoistočna Evropa se već godinama razvija u oblasti konsaltinga. Tržište je dostiglo zrelost potrebnu za prepoznavanje prednosti konsaltinga. U poslednjih nekoliko godina radili smo na različitim projektima, od nabavke i troškova proizvoda do Go-to-Market i strategije rasta. Međutim, skoro svi naši projekti su ili povezani sa IT i digitalnim komponentama ili ih obuhvataju. Osim toga, klijenti koji kupuju konsalting više nisu zadovoljni samo preporukama, planovima ili savetima o tome kako stvari treba da se rade. Postoji jasna potreba da konsalting ide zajedno sa rešenjima i implementacijom. Na primer, ako radimo na unapređenju procesa, zadatak nije završen samo dizajniranjem mape predloženog procesa. Moramo da idemo korak dalje u uspostavljanju tih procesa, dizajniranju i implementaciji softverskih rešenja za digitalno okruženje (internih i/ili korisničkih), kao i uvođenju tih procesa u pilot ili potpunu implementaciju za klijenta.
Da li primećujete promene u potrebama vaših klijenata nakon pandemije Covid-19?
Činjenica je da je pandemija promenila sve, kako u našem privatnom, tako i u poslovnom okruženju. Fokus naših klijenata se prebacio na organizaciju, digitalnu efikasnost i procese, kao i na IT sisteme koji su povezani sa novom realnošću rada od kuće, držanja distance i uvođenja mera zaključavanja širom Evrope. Svaki biznis koji je želeo da preživi morao je potpuno promeniti način rada i to je bio glavni problem koji smo pokušavali da rešimo. Imali smo nekoliko IT i digitalnih projekata praćenih unapređenjem procesa, promenama i implementacijom digitalnih poslovnih modela. S druge strane, mnogi naši klijenti su iskoristili ovu priliku da optimizuju svoju organizaciju i poboljšaju efikasnost. Buduće perspektive i procene mogućnosti takođe su bile veoma prisutne, i iako smo verovali da nećemo previše raditi na strategiji sa našim klijentima, imali smo mnogo projekata strategije u 2021. godini.
Egzakta ima dve linije poslovanja - menadžment konsalting i finansijski konsalting. U kom pravcu vidite da će se poslovanje kompanije razvijati u budućnosti i gde će biti usmeren vaš fokus?
Počeli smo sa finansijskim konsaltingom pre nekoliko godina i zadržavamo tu liniju poslovanja kao odgovor na potrebe naših klijenata. Međutim, vidimo dalji rast u oblasti menadžment konsaltinga i poslovnih rešenja kao jasan put u budućnost. Naš rast nam je pokazao da smo na pravom putu. Mi smo najbrže rastuća konsultantska kompanija u regionu. Naš portfolio projekata i klijenata, kao i naša kompaktni tim, omogućavaju nam da se takmičimo protiv globalnih velikih igrača na tržištu. Pored metodologija i praksi velikih imena, donosimo lokalni ukus i lokalno znanje koje se pokazalo kao najbolja kombinacija za naše klijente. Ne pretendujemo da budemo tako veliki kao naši globalni konkurenti koji posluju na tržištu Jugoistočne Evrope, ali u našem regionu svakako možemo ponuditi jednako mnogo kao i oni, čak i više. Specijalizovani za menadžment konsalting koji se takođe odnosi na IT i digitalnu oblast, potpuno smo sposobni da ponudimo širok spektar usluga koje generišu naš stabilan rast. Izgradnja našeg tima je bila ključna u poslednjih nekoliko godina. Sada vidimo da nam ta investicija donosi rast od trocifrenih procenata u poslednje tri godine. Jugoistočna Evropa je naše igralište, ali planiramo proširenja na nova tržišta, istražujući susedne zemlje Centralne i Istočne Evrope, ali i Bliski istok, Rusiju, Kinu i druga rastuća tržišta. Stabilna osnova koju moramo izgraditi nam omogućava da rastemo i van Jugoistočna Evrope.
Lanac snabdevanja je značajno poremećen usled pandemije Covid-19. Kako vidite uticaj toga na privredu Jugoistočne Evrope?
Mnogi pokazatelji ukazuju da su cene transporta značajno porasle u poslednjoj godini, sa multiplom od x2 ili čak x3. Takođe svedočimo oštrom porastu cena sirovina poput aluminijuma ili bakra, kao i gvožđa, drveta i drvnih proizvoda. Ove promene takođe utiču na cene u građevinskom sektoru i drugim sektorima. Ova promena više se ne može smatrati manjom, već prelomnom, posebno za male ekonomije poput onih u Jugoistočnoj Evropi. Ovo je cena koju svi plaćamo zbog globalizacije, premeštanja proizvodnje na istok i opšteg zanemarivanja naših lokalnih privreda. Odgovor na pitanje šta treba uraditi je lokalizacija ekonomije. Većina ovih proizvoda koji su sada teški za uvoz, transport ili plaćanje nekada su bili proizvedeni ili u našoj zemlji ili u našem regionu. Lokalni, manji igrači sa pravilnim pristupom finansiranju mogu u potpunosti zauzeti mesto velikih igrača na lokalnim tržištima. Konkurentnost više nije pitanje, budući da su poremećaji u lancima snabdevanja povećali cene i prouzrokovali ozbiljne nestašice određenih proizvoda i materijala na tržištu. Digitalizacija i startap zajednica mogu biti jedan od stubova lokalnog rasta, ali vlade u Jugoistočnoj Evropi moraju brzo prepoznati ovu priliku i promeniti logiku podrške sa globalizacije, stranih direktnih investicija i podrške stranim investitorima na podršku lokalnim kompanijama, startapima i investiranje u regionalnu saradnju.
Kako podržavate učesnike na tržištu u procesu spajanja i preuzimanja (M&A) u Jugoistočnoj Evropi?
Pre pandemije Covid-19, veliki privatni kapitalni fondovi i vodeći igrači u oblasti spajanja i preuzimanja (M&A) nisu bili toliko aktivni globalno. Kada je započela kriza povezana sa pandemijom, aktivnost u ovoj oblasti značajno se povećala. Ista situacija se dogodila i u Jugoistočnoj Evropi. To je bilo i očekivano jer su fondovi imali puno kapitala za investiranje, ali cene na tržištu su relativno visoke, pa su svi čekali bolje prilike. Svaka kriza je slična. Neke kompanije se bore, a neke su sposobne da se prošire, rastu i iskoriste priliku da se uzdignu na tržištu. Spajanje i preuzimanje (M&A) tokom ove pandemije, kao i kasnije u postpandemijskoj eri, će biti glavna poluga za vraćanje ekonomije na pravi put. Većina neuspelih kompanija će promeniti vlasnika. Egzakta podržava mnoga spajanja od samog početka, kao i due diligence projekte, sve do projekata integracije nakon spajanja. Ponovo, naš glavni teren je Jugoistočna Evropa i većina naših klijenata su ili globalni igrači ili lokalni igrači koji šire svoje poslovanje putem spajanja i preuzimanja u regionu.