Miloš Pavlović
Razumevanje društvenih promena i potreba za dubljim pristupom umesto generacijskih etiketa otkriva da je mladost univerzalno stanje duha koje nadilazi godine, dok stereotipi često zanemaruju uticaj životnih faza i vremena u kojem živimo...
Miloš Pavlović
Menadžer
Mladost simbolizuje energiju, entuzijazam i radoznalost, neprekidnu potragu za novim iskustvima i hrabrost da se izazovi prihvataju „s osmehom”. Dok smo mladi, vera, samopouzdanje i nada vode nas kroz život, bez obzira na prepreke koje se pojavljuju. To je vreme kada gledamo na svet sa divljenjem i spremnošću da na svaki izazov odgovorimo pitanjem „Šta dalje?”. Iako se, po pravilu, mladima nazivaju ljudi u određenom životnom dobu, istinska mladost nije vezana za godine. Čak i neko mlad po godinama može biti star u duhu – zatvoren za prilike, uplašen i bez energije – ali isto tako i obrnuto. Međutim, generalni trend ukazuje na to da, što je čovek u starijem životnom dobu, sve teže prihvata promene i radoznalost, usled evidentno prirodnog procesa starenja i manjka energije da se odupre čaurenju u svoje već formirane vrednosti.
Na našu mladost utiču i okruženje i vreme u kojem živimo i, zapravo, iz tog razloga svaka generacija donosi svoju verziju mladosti i vrednosti koje tu mladost neguju. Upravo se na osnovu toga prave određene kategorije, pa tako imamo generaciju X, Y ili Z, što često pomaže ljudima da definišu stereotipe i stručnjacima da ponude usluge tranzicije poslodavaca prema specifičnostima tržišta rada svake kategorije.
Zbog toga često svedočimo etiketiranju generacija, poput „Generacija Z je ovakva i onakva, a mi smo bili drugačiji i imali smo druge stavove prema životu i obavezama”. Međutim, savremena naučna istraživanja sve češće osporavaju ovakvo stereotipiziranje generacijskih kategorija, naročito kada nema empirijskih dokaza koji bi to potvrdili. Na primer, istraživanje „Work Motivation Is Not Generational but Depends on Age and Period” od strane Martina Šredera ističe da generacijske razlike u stavovima prema radu nestaju kada se u obzir uzmu starost pojedinaca i period u kojem su oni anketirani. Naime, istakao bih dva ključna nalaza ove analize:
Naglašavanje važnosti životnog ciklusa i vremenskog konteksta u kojem živimo, umesto generacijskih etiketa – otvara mogućnosti za promenu pristupa. Umesto da se fokusiraju na generacijske stereotipe, organizacije i istraživači treba da sagledaju kako se stavovi prema radu razvijaju tokom životnih faza i menjaju usled različitih istorijskih perioda/događaja. Međutim, ne možemo se vezivati za jedan istorijski period ili par njih (npr. pre ili posle svetskog rata, pre ili posle interneta) i dodeljivati etikete generacijama na osnovu toga. Neophodno je analizirati „mikro” istorijske periode, jer se zbog ubrzanog tehnološkog napretka sve brže smenjuju, utičući na stilove života i navika generacija koje to prihvataju. Ovakav način razmišljanja pruža precizniji i korisniji okvir za razumevanje motivacije za rad među različitim starosnim grupama, omogućavajući dublji uvid u pravu prirodu promena stavova, bez oslanjanja na generacijske karakteristike.