U današnjem globalističkom društvu, koje se može okarakterisati i kao informatičko, tehnologija je u značajnom obimu uključena u svet poslovanja. Deo tog društva predstavlja i augmentovana, odnosno proširena realnost (AR). Ovaj pojam je srodan virtuelnoj realnosti, koja je uznapredovala sa sve većim razvojem digitalnih i informacionih tehnologija. Za razliku od virtuelne stvarnosti, koja podrazumeva kreiranje potpuno novog digitalnog entiteta, augmentovana realnost predstavlja simbiozu virtuelnog sveta i onog koji nas okružuje. Pomoću nje se ljudsko okruženje u digitalnom formatu dopunjuje virtuelnim objektima, informacijama i ostalim sadržajima.
Augmentovana realnost samo je jedna od pojava koje su posledica razvoja informatičke tehnologije. Savremeno informatičko društvo, zapravo, postaje vođeno idejom transhumanizma, koja podrazumeva uplitanje tehnologije u mnoge sfere ljudskog postojanja i delovanja. Informatičko doba omogućava sve veće prisustvo mašina, robota, softvera i kompjuterskih programa koji zamenjuju tradicionalne modele ljudskog rada, poslovanja, proizvodnje i komunikacije. Svedoci smo kako nove tehnologije olakšavaju svakodnevnu komunikaciju, marketing i poslovanje.
Svet postaje „globalno selo”, što znači da su informacije, robe i usluge dostupne zainteresovanim stranama za svega nekoliko sekundi.
Augmentovana realnost je olakšala i poslovanje na tržištu nepokretnosti, gde se pokazuje kao veoma korisna tehnologija kako kupcima tako i prodavcima i graditeljima. U sferi nekretnina sve više se razvijaju aplikacije i programi pomoću kojih se kreatorima sadržaja omogućava da projektuju, opremaju i reklamiraju osmišljene objekte i proizvode koji se plasiraju na tržištu nepokretnosti. Takođe, različite studije su pokazale da velika većina ljudi u zapadnom svetu koristi internet kao najpopularniji resurs za kupovinu imanja, a čak polovina nalazi svoj idealan dom na taj način. Razvijanju ovakvog načina kupovine nekretnina dodatno je doprinela pandemija kovida, gde su ljudi imali ograničen fizički kontakt. Inovativne agencije za nekretnine iskoristile su ovaj potencijal i razvile su napredne sisteme koji na jedan interaktivan i veoma interesantan način uspevaju da privuku potencijalne kupce.
Šta zapravo augmentovana realnost donosi u sferi nekretnina?
Da li se još neko seća popularne igrice „Pokemon GO”, koja je uspela da osvoji veliki broj ljudi svojim inovativnim načinom hvatanja „pokemona”? Sada zamislite da umesto „pokemona” kroz aplikaciju vidite fotelju ili sofu koju ste sami odabrali i postavili po svom ukusu. Jedna od ključnih prednosti augmentovane realnosti jeste kreiranje imerzivnog 3D modela putem aplikacije koji pruža zainteresovanim klijentima kompletan uvid u proizvod „iz njihove fotelje”. Naime, kupci sami mogu virtuelno da opremaju objekat po svojoj želji i vide kako bi to tačno izgledalo bez lične posete. Samim tim, kod kupaca se rađa sijaset novih ideja opremanja objekata, što nužno dovodi do pozitivnog iskustva i visokog nivoa zadovoljstva.
Kupovina i opremanje nekretnina kroz korišćenje augmentativne realnosti jeste veoma zanimljiva, interaktivna i može da olakša proces kupovine.
Ikea, jedan od glavnih aktera kada je reč o opremanju objekata, pomoću ove tehnologije otišla je čak i korak dalje omogućavajući kupcima da skeniraju stan ili kuću i virtuelno uklone postojeći nameštaj da bi mogli da vide kako bi se novi nameštaj uklopio u postojeći dom.
Augmentovana realnost, takođe, značajno olakšava posao agentima koji po tradicionalnom modelu organizuju posete i obilaske nekretnina koje su na prodaju. Kupac, u proseku, potroši između 15 i 30 minuta u izviđanju samog objekta, i to unutar vremena određenog od strane agencije, na osnovu čega donosi odluku o kupovini. Tehnologija augmentovane realnosti u potpunosti zamenjuje stari model novim modelom, te kupci mogu u bilo koje doba dana da razgledaju i opremaju stan po svojoj želji. Ovakva transformacija tržišta dovela je do značajne uštede vremena i optimizacije celokupne logistike kupovine, gde agencije nisu ograničene vremenom i brojem ljudi kojima mogu da prikažu imanje. Pojedine aplikacije realnosti su toliko napredovale da omogućuju agentima da tačno znaju kada potencijalni klijent posmatra neku od lokacija, što im daje mogućnost da plasiraju marketinški materijal i uđu u konverzaciju sa kupcem. Ovakvo razviće tehnologije je pojedinim agencijama za nekretnine omogućilo pristup većem broju kupaca, kakav pre nije bio fizički izvodljiv, kao i bolji uvid u njihove želje i potrebe. Stoga, agencije koje već implementiraju AR bolje iskorišćavaju novootkriveni potencijal tržišta.
Zamislite da umesto „pokemona” kroz aplikaciju vidite fotelju ili sofu
Pored agencija za nekretnine, augmentovanu realnost koriste i građevinske firme, kao što su JLL i CBRE. Velike građevinske kompanije imaju mogućnost da potpuno izgrade objekat u domenu virtuelne realnosti, a zatim se augmentovanom realnošću potpomažu tokom izgradnje i opremanja samog objekta. Izgradnja ovim putem daje im dodatnu preciznost, što znatno smanjuje broj grešaka koje prave, čime redukuju troškove ponovnih radova. Pored toga, kada je pitanje obučavanje ljudi kako da koriste složenu opremu ili tešku mašineriju, AR može pomoći edukatorima kroz realne demonstracije tako da radnici mogu da vide kako se oprema koristi pre nego što krenu sa korišćenjem. Takođe, firme mogu da koriste AR za demonstriranje situacije sa opasnom materijom bez direktnog izlaganja članova tima.
Na više načina – budućnost augmentovane realnosti na tržištu nekretnina već je tu.
Tehnologije koje omogućavaju navedene načine upotrebe već postoje, a nekoliko firmi počinje da testira i usavršava različite oblike augmentovane realnosti. Kompanija koja prednjači u razvitku AR tehnologije – XYZ Reality Limited –napravila je engineering-grade AR headset, koji se sastoji od vizira i hologramske tehnologije. Pomoću ovog uređaja građevinska kompanija je u mogućnosti da precizno pozicionira hologramske 3D modele objekata u realnom prostoru. Usled velike preciznosti, znatno se smanjuje eventualna greška u procesu konstruisanja i instaliranja, što dovodi do velike uštede vremena i finansijskih sredstava.
Budućnost augmentovane realnosti na tržištu nekretnina jeste svetla, ali je, takođe, važno zapamtiti da smo još uvek u prvim danima razvitka. U istraživanju i analizi trenda usvajanja tehnologija AR i VR (virtuelna realnost), istraživači su otkrili da industrija nekretnina daleko zaostaje za drugim industrijama, kao što su zdravstvo i maloprodaja, u njihovom usvajanju. Razlog za to jeste kompleksnost građevinske industrije, gde se s velikim poteškoćama implementiraju revolucionarne tehnologije, kao što je augmentovana realnost. Pored toga, moramo imati u vidu finansijske izdatke koji su neophodni za razvitak, usavršavanje i korišćenje pomenute tehnologije.
Kada govorimo o augmentovanoj realnosti u Srbiji, i dalje je rano spominjati njenu primenu na tržištu nekretnina. Razvojem IT industrije podiže se svest o novim tehnologijama, pogotovo kod mlađih generacija, koje uvode mnoštvo inovacija u sve sfere poslovanja. Samim tim, verujem da će i AR tehnologija uskoro naći svoj put ka srpskom tržištu nekretnina.
Na kraju, šire usvajanje AR-a zavisiće od dve stvari: spremnosti industrije da prođe kroz digitalnu transformaciju i zrelosti same AR tehnologije. Na sreću, već danas možemo da vidimo kako se to dešava. Događaji 2020. primorali su građevinske firme, kao i agencije za nekretnine, da rade na daljinu i usvoje digitalna rešenja, tako da je industrija spremna za veliku transformaciju, dok u svetu AR-a kompanije neprestano pronalaze načine da se poboljšaju. Slušalice postaju sve lakše i čvršće. Aplikacije postaju brže i intuitivnije, a AR i VR tehnologija se sada može integrisati sa softverom za izgradnju. Kako ova rešenja sazrevaju i napreduju, tako će i usvajanje u svetu nekretnina.