Marko Marković

Sine, Bane, a šta sad studiraš?

Mnogo je razloga zašto su kompanijama zaista potrebni konsultanti da pomognu u rešavanju nekih od najsloženijih problema sa kojima se suočava poslovni svet...

Marko Marković

Partner


Kada sam prvi put postao konsultant, a ima tome više od dvadeset godina, jedan od najvećih problema mi je bio kako objasniti ocu, majci, a bogami i većini prijatelja u to vreme čime se to ja, u stvari, bavim. Da stvar bude teža, ni ja u to vreme nisam bio siguran šta je zapravo konsalting i čime ću se to ja baviti u životu. Izbor životnog zanimanja je uvek težak, ali kada si pekar, lekar, apotekar, kolar, stolar i sl. – to je lako objasniti, čak i u pesmi, ali za konsultanta nije bilo mesta ni u pesmi. U ovoj gradaciji od teškog ka najtežem – ja sam konsultant postao u Srbiji, radeći za globalnu konsultantsku kuću, a u to vreme konsultanti su se u celom našem regionu mogli nabrojati na prste – hajde neka bude – dve ruke. Sada, nakon godina provedenih delom u konsaltingu, a delom u industriji, nemam više problem da objasnim sebi šta zapravo radim, ali tržište još uvek nije potpuno sigurno u to šta konsultanti rade, niti da li im oni uopšte trebaju. Ovaj tekst sumira šta zapravo rade konsultanti i zašto su nam potrebni u biznisu. Ja često kao „icebreaker” kod klijenata koristim stari vic o konsultantima, koji ide, otprilike, ovako:
Na jednom proplanku starac čuva ovce, prilazi mu čovek koji je tuda prolazio, pa ga upita: ‒ Ako pogodim koliko imaš ovaca u stadu, daćeš mi jednu ovcu?
Starac nije mnogo razmišljao: ‒ Može, da čujem. Čovek se zagleda u stado, poče da piše nešto po papiru, nacrta proplanak, nacrta dimenzije, uradi neku matematiku i reče: ‒ U stadu imaš 567 ovaca. ‒ Bravo! ‒ reče starac. ‒ Uzmi ovcu, ali ako ja pogodim čime se ti baviš, vratićeš mi ovcu. ‒ Može, naravno ‒ reče čovek. Starac kao iz topa reče: ‒ Ti si konsultant. ‒ Uh, bravo! ‒ reče čovek. ‒ Kako si znao? ‒ upita ga. ‒ Evo kako sam znao: prvo, došao si – niko te nije zvao; drugo, rekao si mi nešto što ja znam i sâm; a treće, molim te, spusti tog šarplaninca, treba mi. Pitate se zašto bi konsultant ispričao vic koji degradira konsalting? Odgovor je jednostavan, mišljenje o konsultantima je vrlo često baš kao u tom vicu, tek nakon takve šale na svoj račun i sticanja poverenja klijenta može se objasniti šta zapravo mi radimo. Gledajući sa strane, ponekad može biti teško proceniti zašto bi kompanijama bili potrebni spoljni konsultanti da identifikuju probleme u svojoj organizaciji i da ih reše. Postoji mnogo razloga zašto su kompanijama zaista potrebni konsultanti da pomognu u rešavanju nekih od najsloženijih problema sa kojima se suočava poslovni svet. Faktori koji često utiču na to da klijenti angažuju konsultante iz konsultantskih firmi ili nezavisnih kompanija mogu se sumirati u nekoliko najbitnijih: Nezavisnost Za razliku od stalnog zaposlenog, koji može biti podložan internoj „politici” organizacije, konsultanti donose nezavisnu perspektivu u svoj rad. Dobar konsultant će uvek biti nepristrastan i objektivan, pošto nema lične veze sa organizacijom. Njegovo razmišljanje „van okvira” znači da se može fokusirati samo na cilj/plan dogovoren sa svojim klijentom, bez bojazni da bude uhvaćen unutrašnjim organizacionim i kulturološkim problemima. Kreativno razmišljanje Bez vezivanja za određene načine rada ili istorijsku kulturu i metode kompanije, konsultanti, takođe, mogu svoju objektivnost usmeriti ka važnim kreativnim rešenjima. Bez potrebe da razmatraju da li bi njihov budući rad mogao zavisiti od dobijanja naklonosti kod rukovodilaca preduzeća, oni su u stanju da isporuče revolucionarne uvide i strateško razmišljanje u suprotnosti sa onim o čemu bi klijent obično mogao da razmišlja. Stručnost Poslovni konsultant obično radi u uskim oblastima, što znači da može doneti detaljnu i dubinsku ekspertizu potrebnu za bilo koji sektor ili bilo koju organizaciju. Pored obuke svojih radnika, kompanije angažovanjem konsultanata koji su radili sa više klijenata u svojoj specijalizovanoj oblasti i industriji omogućavaju svojim radnicima uvid u najnovije tendencije u razvoju u ovoj oblasti. Ovo je jako bitno, jer na ovaj način kompanije prate trendove i izvlače maksimalni potencijal iz novih metoda i modela, koje im donose konsultanti. Najbolje prakse u industriji Na osnovu stručnosti i raznolikosti u iskustvu konsultanata, kompanije dobijaju uvid u najbolje prakse na tržištu. Učeći od najboljih u industriji, organizacije mogu da pronađu načine da poboljšaju svoje poslovanje, dok holističko razmišljanje o široj slici strateških konsultanata može ovo usmeriti ka povećanju tržišnog udela organizacije, proširenju ponude proizvoda, pomoći u reorganizaciji radi efikasnosti i uštede na troškovima. Pored podizanja kompetencija zaposlenih, angažovanje konsultanata može pružiti širu perspektivu potencijalnih strategija, čak do predloga da se akvizira konkurencija ili potpuno promeni poslovni model. Kredibilitet Ponekad je organizacijama potreban neko od poverenja za sprovođenje važnih projekata promena u kompaniji. U industriji koja ne zahteva status ovlašćenog lica reputacija često služi kao garancija kvaliteta, jer su konsultanti sa dobro poznatim iskustvom pokazali stručnost u širokom spektru oblasti i rade sa hiljadama klijenata širom sveta svake godine da bi rešili različite poslovne probleme i podstiču rast. Kredibilitet koji sa sobom nose prenosi se i na kredibilitet projekta i time se strateške promene koje sprovodi menadžment lakše sprovode. Kapacitet Često u kompaniji treba sprovesti nešto za šta kompanija, jednostavno, nema relevantne talente ili stručnost – ali to zahteva samo kratkoročno ugovaranje zahtevanog skupa veština za konkretan projekat. Digitalizacija je dobar primer za to. S obzirom na brzinu digitalizacije i stanje konkurentnosti u svim sektorima, kompanija, možda, neće imati vremena da sama implementira novu digitalnu infrastrukturu na vreme. U ovom slučaju neophodno je angažovati konsultanta za digitalnu tehnologiju, koji će pomoći u ispunjavanju hitne potrebe za brzinom i obimom izgradnje kapaciteta. Održavanje dnevnih operativnih poslova na potrebnom nivou Izvođenje projekta transformacije sa postojećim internim kapacitetima može da ugrozi svakodnevne operacije organizacije. Više paralelnih projekata transformacije veoma često dovodi do toga da dnevne operacije jednostavno ne mogu da se realizuju jer nema dovoljno resursa. Angažovanjem eksternih konsultanata koji bi pomogli u vođenju projekata transformacije kompanije osiguravaju da njihove svakodnevne funkcije imaju dobru podršku njihovog osoblja, dok tim koji predvode konsultanti uz podršku tima internih zaposlenih može da sprovede planirane projekte transformacije. Teške odluke S obzirom na to da su objektivni, konsultanti, takođe, mogu imati zadatak da donose teške odluke. Ako se, na primer, proces identifikacije viškova i sprovođenja smanjenja broja zaposlenih sprovodi interno, to može uticati na tim i štetiti njegovoj dinamici. S druge strane, konsultanti imaju objektivno razmišljanje u identifikaciji gde da naprave rezove i da ih naprave sa dovoljnom emocionalnom distancom. Globalne razmere Konsultanti imaju iskustva na globalnom tržištu i imaju kapacitet da pomognu da se poslovanje poveća na lokalnom, regionalnom ili globalnom nivou, dok većina velikih konsultantskih firmi ima široku mrežu klijenata i konsultanata u različitim geografskim i poslovnim domenima, od kojih potencijalno mogu dobiti podršku. Ovo može biti veliki podsticaj za preduzeća koja se šire u različitim industrijama, granicama ili tržištima. Isplativost Izuzev neposredne naknade plaćene konsultantu, organizacije koje koriste eksternu ekspertizu za pojedinačne projekte ne snose režijske troškove, kao što su obezbeđivanje beneficija, pa čak i potreba za nabavkom računara i radnog prostora. Pored toga, kada je projekat završen, konsultanti odlaze, što znači da organizacija više nema troškova vezanih za te ljude. Na primer, kada zapošljavaju stalnog zaposlenog, kompanije će morati da isplaćuju platu tokom cele godine, a ako organizacija dâ stalni ugovor nekome za koga se ispostavi da ne odgovara organizaciji, proces počinje iznova, što dovodi do velikih troškova i gubitka vremena. Primeri dobrih praksi Prve konsultantske kuće su nastale krajem devetnaestog veka, i to u najrazvijenijim zemljama sveta. Konsalting kao komponenta ekonomskog razvoja ovih zemalja pokazao je dobre rezultate kroz istoriju. Dobri primeri industrijskog i poslovnog razvoja ovih zemalja često se vezuju za angažovanje konsultantskih kuća za definisanje strategije i sprovođenje velikih poslovnih poduhvata. Primeri razvoja Nemačke nakon Drugog svetskog rata, razvoja Japana i, u skorije vreme, Južne Koreje ili, recimo, Kine ili zemalja Bliskog istoka – dobrim delom su vezani za angažovanje konsultanata, baš iz razloga navedenih u tekstu. Nadamo se da će i ovaj tekst doprineti razumevanju značaja konsaltinga i da će naše kompanije prepoznati vrednost koju konsalting donosi. U međuvremenu, mi smo u kompaniji Egzakta Advisory napravili tim koji neprestano raste, uči i može da odgovori potrebama svih kompanija koje posluju na ovim prostorima.